top of page

04 - Hemligheterna bakom fotografierna

Denna del av filmen går tillbaka till Lennarts vetenskapliga intressen och berättar den gripande historien om fosterfotografiernas uppkomst. Vi utforskar tekniken som användes och den historia få känner till. Vi påbörjar även diskussionen om etik och moral för att förstå vilket ansvar en fotograf förväntas ha. Vi ställer frågan: Hur mycket kunde Lennart förutse och vilket ansvar har en fotograf om hur bilderna sprids och används?

  • Anne Fjellström sätter tonen: "Många ser reportagefotografen Lennart Nilsson och sedan ett hopp till vetenskapsfotografen Lennart Nilsson, de har svårt att se hur dessa två hänger ihop." Denna "lucka" i utvecklingen är vad vi utforskar här. Vi ser hans passion för att fånga det osynliga – att genom sina bilder avslöja världar som annars var otillgängliga för det mänskliga ögat. Exempelvis fotoboken "Myror" visar på hans intresse för att skapa "scener" som tog oss till andra platser.

    Vi tar exempel från hans tidiga arbeten som bevis på hur noggrann och ambitiös han var som fotograf. Exempelvis Lennarts dokumentation av Frälsningsarmén - att han fick ett enkelt uppdrag men spenderade månader för att hitta rätt bild.

    Anekdot om Lennarts omfattande arbete på Berns, hur han hyrde allt ljus som fanns tillgängligt i Stockholm. Den ikoniska lobotomi-bilden som demonstrerar hans unika tillgång till platser andra fotografer bara kunde drömma om. Frågan är, hur fick han dessa möjligheter?

  • Historikern Solveig Jülich berättar om sin djupgående forskning kring "Ett barn blir till" och bildernas uppkomst. Hon konstaterar att Lennart bör haft en idé om vilket syfte bilderna skulle användas åtminstone till en början. Hon tar med oss till början av berättelsen:

    1952 fick Lennart Nilsson uppdraget att göra ett reportage om Per Wetterdal, en svensk gynekolog som var känd för sin hårdnackade opposition mot abort. När Lennart Nilsson besökte Wetterdal tog han ett fotografi med Wetterdal under en lampa som fick symbolisera en gloria. Wetterdal motsatte sig ändringen i den svenska abortlagen som tillät aborter på socio-medicinska grunder. Han vägrade utföra aborter, trots att de var lagligt godkända, och drev en kampanj för att mobilisera opinionen till stöd för en striktare lagstiftning​. Tillsammans med kollegor som Axel Ingelman Sundberg och Mirjam Furuhjelm försökte han påverka allmänheten och den politiska debatten genom att argumentera för ett mer restriktivt synsätt på abort.

Per_Wetterdal280_lowres-2027x2048.jpeg
  • I Sverige under denna tid fanns en skepsism mot att utföra aborter bland läkarkåren. Dels fanns religiösa undertoner från en stark kristendom men nästan mer än det präglades läkarkåren i Sverige av en stark motvilja mot allt som kunde påminna om de fruktansvärda övergreppen som begicks i Nazityskland. Många tyska läkare under kriget experimenterade med medicinska ingrepp och tog beslut som handlade om liv och död, vilket sågs som att "leka Gud". Detta skadade tilltron till medicinska interventioner som abort och påverkade attityderna hos många svenska läkare, som tog avstånd från vad de uppfattade som oetiska experiment. Därför var den medicinska synen på abort mycket restriktiv även under 1950-talet, och det var vanligt att läkare såg på abort som ett oacceptabelt ingrepp, vilket inte enbart motiverades av religiösa skäl, utan också av rädsla för att upprepa den medicinska moralens missgärningar som sågs i krigstidens Tyskland.

Bildbevis - Medicinska övergrepp i nazityskland (bilderna är inte tagna av Lennart Nilsson).

  • När Nilsson besökte Wetterdal tog han fotografier på foster som publicerades i tidningen SE med rubriken "Varför måste fostret dödas?". Lennart Nilsson ska ha blivit fascinerad av dessa foster och detta blev starten på samarbetet mellan Nilsson och Sabbatsbergs sjukhus. Wetterdal var nöjd med artikeln i SE och gav Nilsson tillträde i sjukhuset på ett sätt som ingen annan fotograf tidigare fått. Han fick ett eget rum bredvid operationssalen inne på Sabbatsberg vilket var helt otänkbart för andra fotografer.

  • Nilsson tog de första bilderna inne i en kvinnas livmoder med hjälp av endoskopiska tekniker. Han fäste en liten lampa på och på detta sätt kunde han få fram bilder på hud och celler men det var väldigt svårt att fånga en helhet och Nilsson insåg snabbt att dessa bilder inte var bra nog för att berätta om tiden inne i livmodern.

EBBT-1965-s96-2.jpg
  • Vi går på djupet med hur arbetet gick till bakom kulisserna. Detta berättas genom detaljerade rekonstruktioner och arkivmaterial. En kvinna kommer in till Sabbatsbergs sjukhus för en planerad abort, där fostret tas ut ur livmodern genom det som kallas "det enkla kejsarsnittet". Därefter förs fostret till ett närliggande rum, där Nilsson hade sin temporära studio. Den “rymd” där fostret tycktes sväva var inte livmodern, utan en tank med saltlösning. Detaljer som liknade stjärnor och planeter i bilderna var i själva verket vattenbubblor och fragment från moderkakan. Med hjälp av färgfilm och backlighting skapade han ett mjukt och varmt uttryck som förförde publiken. Det var först här, med aborterade foster i saltlösning som Lennart Nilsson lyckades fånga sina mest spektakulära och gripande bilder, inte inne i livmodern.

  • Redan på 1800-talet inleddes arbetet med att dokumentera foster och embryon. En av de inflytelserika pionjärerna var Ivar Broman, en svensk anatom som bidrog till utvecklingen av embryologisk forskning och fosterdokumentation vid Anatomiska institutet i Lund.

    Vad Lennart Nilsson gjorde unikt var att kombinera den vetenskapliga dokumentationen med en estetisk och visuellt tilltalande presentation. Detta skiljde sig från tidigare försök som främst hade fokuserat på medicinsk och vetenskaplig nytta utan att lägga samma vikt vid bildens estetiska kvalitet.​

    Genom samarbeten med medicinska institutioner och forskare, såsom Broman och andra vid Karolinska Institutet, lyckades Nilsson få tillgång till foster från legala aborter, vilket lade grunden för hans internationella genombrott med bilderna i Ett barn blir till. Nilsson var dock tydlig med att hans mål var att förmedla fostrets utveckling som en del av livets skönhet och mirakel, vilket bidrog till att förändra hur foster och graviditet visuellt representerades i populärkulturen.

​